Publications
- Published
A framework for the digital competencies for teaching in science education – DiKoLAN
Thoms, L., Kremser, E., von Kotzebue, L., Becker, S., Thyssen, C., Huwer, J., Bruckermann, T., Finger, A. & Meier, M., 26 Jul 2022, In: Journal of Physics: Conference Series. 2297, 1, 012002.Research output: Contribution to journal › Conference article › Research › peer review
- External
Aktivierungsenergie bei enzymatisch katalysierten Reaktionen
Peters, A., Bruckermann, T. & Schlüter, K., 7 Jul 2017, Forschendes Lernen im Experimentalpraktikum Biologie. Bruckermann, T. & Schlüter, K. (eds.). 1 ed. p. 71-83 13 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Transfer
- Published
Ansätze zur fachdidaktischen Förderung digitalisierungsbezogener Lehrkompetenzen hin zur Gestaltung bildungsgerechter digitaler Lernangebote
Thoms, L., Becker, S., Meier, M., Huwer, J., Kremser, E., von Kotzebue, L., Finger, A., Bruckermann, T. & Thyssen, C., Mar 2023, Zukunft Bildungschancen: Ergebnisse und Perspektiven aus Forschung und Praxis. Boesken, G., Krämer, A., Matthiesen, T., Panagiotopoulou, J. A. & Springob, J. (eds.). Waxmann Verlag GMBH, Vol. 14. p. 105-120 (LehrerInnnenbildung gestalten; vol. 14).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- External
Aquaponik – die Fischzucht der Zukunft?: Eine Alternative zur Aquakultur
Peis, M., Mohneke, M. & Bruckermann, T., 30 Nov 2018, In: Unterricht Biologie. 2018, 440, p. 20-25 6 p.Research output: Contribution to journal › Article › Transfer
- Published
Attitudes toward Engagement in Citizen Science Increase Self-Related, Ecology-Related, and Motivation-Related Outcomes in an Urban Wildlife Project
Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S., Brandt, M. & Kimmerle, J., Mar 2023, In: BioScience. 73, 3, p. 206–219 14 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- External
Bedingungen der Zellatmung
Peters, A., Bruckermann, T. & Schlüter, K., 7 Jul 2017, Forschendes Lernen im Experimentalpraktikum Biologie. Bruckermann, T. & Schlüter, K. (eds.). 1 ed. p. 113-126 14 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Transfer
- Published
Bildungsbezogener Transfer: Die Leibniz School of Education in einer Schlüsselrolle
Bruckermann, T. & Schomaker, C., 2 Sept 2024, Unimagazin: Forschungsmagazin der Leibniz Universität Hannover, 2024, 3/4, p. 48-50.Research output: Contribution to specialist publication › Contribution in non-scientific journal › Communication
- Published
Biologie lernen mit Videos: Über das passende Video zum Lernziel
Mahler, D. & Bruckermann, T., 24 Nov 2023, In: Unterricht Biologie. 47, 480, p. 2-7Research output: Contribution to journal › Article › Transfer
- Published
Biologische Themen in Videos–gut erklärt? Erklärvideos nach Kriterien auswählen und bewerten
Mahler, D. & Bruckermann, T., 24 Nov 2023, In: Unterricht Biologie. 47, 489, p. 13-19Research output: Contribution to journal › Article › Transfer
- Published
Citizen Science: (Mit-)Forschen in Lehrkräftebildung und Schulpraxis
Lorke, J., Bruckermann, T., Helbing, I., Tchekov, E. & Scheuch, M., Jan 2024, Lehrkräftebildung von morgen: Beiträge der Naturwissenschaftsdidaktiken zur Förderung überfachlicher Kompetenzen. Graulich, N., Arnold, J., Sorge, S. & Kubsch, M. (eds.). Waxmann Verlag GMBH, p. 269-279Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Citizen science projects require agreement: a Delphi study to identify which knowledge on urban ecology is considered relevant from scientists’ and citizens’ perspectives
Bruckermann, T., Stillfried, M., Straka, T. M. & Harms, U., 15 Mar 2022, In: International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement. 12, 1, p. 75-92 18 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Citizen science’s transformative impact on science, citizen empowerment and socio-political processes
von Gönner, J., Herrmann, T. M., Bruckermann, T., Eichinger, M., Hecker, S., Klan, F., Lorke, J., Richter, A., Sturm, U., Voigt-Heucke, S., Brink, W., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Altmann, C. S., Bauhus, W., Bengtsson, L., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., Eich-Brod, R., Ferschinger, L., Freyberg, L., Grützner, A., Hammel, G., Heigl, F., Heyen, N. B., Hölker, F., Johannsen, C., Kluß, T., Kluttig, T., Knobloch, J., Munke, M., Mortega, K., Pathe, C., Soßdorf, A., Stämpfli, T., Thiel, C., Tönsmann, S., Valentin, A., Wagenknecht, K., Wegener, R., Woll, S. & Bonn, A., Mar 2023, In: Socio-Ecological Practice Research. 5, 1, p. 11-33 23 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Context Matters: Accounting for Item Features in the Assessment of Citizen Scientists’ Scientific Reasoning Skills
Bruckermann, T., Straka, T., Stillfried, M. & Krell, M., 25 Nov 2021, In: Citizen Science: Theory and Practice. 6, 1, 15 p., 21.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- External
Das ist meins!: Warum Ownership für Unternehmen wichtig ist: wissens.blitz (208)
Greving, H. & Bruckermann, T., 13 Oct 2020Research output: Non-textual form › Web publication/site › Transfer
- Published
Data collectors or analysts? Different engagement profiles in citizen science
Bruckermann, T., Greving, H., Stillfried, M., Börner, K., Schumann, A., Harms, U. & Brandt, M., 2020.Research output: Contribution to conference › Poster › Research › peer review
- Published
Daten sammeln reicht mir! Bürgerwissenschaften: Welche Aktivitäten interessieren Beteiligte?
Bruckermann, T., Greving, H., Brandt, M. & Harms, U., 2020, In: IPN Journal. 8, p. 24-29Research output: Contribution to journal › Article › Transfer
- External
Der Einfluss des Plasmolytikums auf die Osmose
Bruckermann, T., Peters, A. & Schlüter, K., 7 Jul 2017, Forschendes Lernen im Experimentalpraktikum Biologie. Bruckermann, T. & Schlüter, K. (eds.). 1 ed. p. 41-53 13 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Transfer
- Published
Der Family Resemblance Approach als Rahmen für Reflexionen über das Wesen der Biologiedidaktik: Eine Round Table Dokumentation
Büssing, A. G., Arnold, J., Bergmann-Gering, A., Bruckermann, T., Dittmer, A., Mahler, D., Upmeier zu Belzen, A. & Reinisch, B., 13 Jan 2025, Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik. Schaal, S., Lude, A., Krell, M. & Kremer, K. (eds.). Innsbruck: StudienVerlag, Vol. 11. p. 27-40 (Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik; vol. 11).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Der Goldschakal – inzwischen auch bei uns heimisch: Maßnahmen zur Wildtierregulation bewerten
Garrecht, C., Kretschmann, M. & Bruckermann, T., 17 Nov 2021, In: Unterricht Biologie. 2021, 469, p. 20-26Research output: Contribution to journal › Article › Transfer
- Published
Die Lehrkräftebildung im Wandel: über welche digitalen Kompetenzen sollten angehende Lehrkräfte (in den Naturwissenschaften) verfügen?
Thyssen, C., Finger, A., Becker, S., Huwer, J., Bruckermann, T., Kremser, E., Meier, M., Thoms, L. & von Kotzebue, L., 11 Oct 2023, Digitalisierung in der Lehrer:innenbildung. Aufenanger, J. & Bigos, M. (eds.). Weinheim and Basel, p. 88-100 13 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research