Publications
- 2024
- E-pub ahead of print
Fostering scientific reasoning competencies: investigating impacts of cross- and within-content area experimentation using the competency triad
Nehring, A., 11 Sept 2024, (E-pub ahead of print) In: International Journal of Science Education.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- E-pub ahead of print
Students' awareness and conceptions of science-related communication mechanisms on social media
Nehring, A., Kresin, S., Kremer, K. H. & Büssing, A. G., 29 Jul 2024, (E-pub ahead of print) In: Journal of Research in Science Teaching.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Exploring LLM Prompting Strategies for Joint Essay Scoring and Feedback Generation
Stahl, M., Biermann, L., Nehring, A. & Wachsmuth, H., Jun 2024, Proceedings of the 19th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications (BEA 2024). p. 283–298Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Published
Learning analytics and the Universal Design for Learning (UDL): A clustering approach
Roski, M., Jagan Sebastian, R., Ewerth, R., Hoppe, A. & Nehring, A., Jun 2024, In: Computers & education. 214, 105028.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Exploring Data Mining in Chemistry Education: Building a Web-Based Learning Platform for Learning Analytics
Roski, M., Ewerth, R., Hoppe, A. & Nehring, A., 12 Mar 2024, In: Journal of Chemical Education. 101, 3, p. 930-940 11 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Virtuelle Unterrichtshospitationen im Chemieunterricht. Eine Vernetzung der ersten und zweiten Phase der Lehrkräftebildung
Heinitz, B. & Nehring, A., 2024, In: Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht : MNU. p. 182-190Research output: Contribution to journal › Article › Transfer › peer review
- 2023
- Published
Schüler*innenvorstellungen als Differenzlinie im Diskurs um Heterogenität: Ziele, Haltungen und Anwendungsbeispiele für eine heterogenitätssensible reflexive Lehrkräftebildung aus fachdidaktischer Perspektive
Paehr, J., Lenzer, S., Jambor, T., Monke, M. S., Nehring, A. & Stender, B., 22 Aug 2023, In: Herausforderung Lehrer*innenbildung – Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ). 6, p. 287 303 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Dropout Prediction in a Web Environment Based on Universal Design for Learning
Roski, M., Jagan Sebastian, R., Ewerth, R., Hoppe, A. & Nehring, A., 26 Jun 2023, Artificial Intelligence in Education - 24th International Conference, AIED 2023, Proceedings: 24th International Conference, AIED 2023, Tokyo, Japan, July 3–7, 2023, Proceedings. Wang, N., Rebolledo-Mendez, G., Matsuda, N., Santos, O. C. & Dimitrova, V. (eds.). p. 515–527 13 p. (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); vol. 13916 LNAI).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Published
Nature of Science als Grundlage einer Wissenschaftsdidaktik der Naturwissenschaftsdidaktiken
Büssing, A. G., Nehring, A. & Bruckermann, T., 3 Mar 2023, Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen. Reinmann, G. & Rhein, R. (eds.). p. 293–314Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- Published
How Learnweb Can Support Science Education Research on Climate Change in Social Media
Upadhyaya, A., Pfeiffer, C., Astappiev, O., Marenzi, I., Lenzer, S., Nehring, A. & Fisichella, M., 2023, Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, 12th International Conference . Temperini, M., Scarano, V., Marenzi, I., Kravcik, M., Popescu, E., Lanzilotti, R., Gennari, R., De La Prieta, F., Di Mascio, T. & Vittorini, P. (eds.). Cham, p. 149-154 6 p. (Lecture Notes in Networks and Systems; vol. 580 LNNS).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Published
Ich sehe was, was du nicht siehst
Roski, M. & Nehring, A., 2023, didacta Digital, p. 12-15.Research output: Contribution to specialist publication › Contribution in non-scientific journal › Transfer
- Published
Instructional quality in science teacher education: comparing evaluations by chemistry pre-service teachers and their advisors
Heinitz, B. & Nehring, A., 2023, In: International Journal of Science Education. 45, 17, p. 1419-1439 21 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Reflexiv handlungsfähig: Entwicklungslinien und Ergebnisse der Lehrkräftebildung an der Leibniz Universität Hannover
Gillen, J., Labede, J., Lindmeier, B., Müller, K., Nehring, A. & Schanze, S., 2023, (Beiträge zur Pädagogik; vol. 15)Research output: Book/Report › Anthology › Research
- 2022
- Published
Fostering Scientific Reasoning Competencies in Undergraduate Laboratories Using “Classical” Kinetics Experiments
Reith, M. & Nehring, A., 13 Dec 2022, In: Journal of Chemical Education. 99, 12, p. 3915-3922 8 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Eye-Tracking als Methode hypothesenprüfender Forschung in den Naturwissenschaftsdidaktiken: Neue Einblicke in die Effekte von Demonstrationsexperimenten
Lenzer, S. & Nehring, A., 3 Dec 2022, Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik: Forschung und Praxis. Klein, P., Graulich, N., Kuhn, J. & Schindler, M. (eds.). Berlin, p. 145-158 14 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Unterrichtsqualität in den Naturwissenschaften: Eine vergleichende Gegenüberstellung von Ansätzen zwischen Fachspezifik und Generik
Heinitz, B., Szogs, M., Förtsch, C., Korneck, F., Neuhaus, B. & Nehring, A., 12 Oct 2022, In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften (ZfDN). 28, 1, 10.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Epistemic Beliefs in Science: A Systematic Integration of Evidence From Multiple Studies
Schiefer, J., Edelsbrunner, P., Bernholt, A., Kampa, N. & Nehring, A., Sept 2022, In: Educational Psychology Review. 34, 3, p. 1541–1575 35 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Scientific Reasoning in Science Education: From Global Measures to Fine-Grained Descriptions of Students’ Competencies
Krell, M., Vorholzer, A. & Nehring, A., 30 Jan 2022, In: Education Sciences. 12, 2, 97.Research output: Contribution to journal › Editorial in journal › Research › peer review
- Published
GeLernt: Multiprofessionelle Kooperation von Lehramtsstudierenden der Sonderpädagogik und Studierenden des Regelschullehramts Biologie, Chemie und Physik zur Gestaltung inklusiver Lerneinheiten in den naturwissenschaftlichen Fächern der Sekundarstufe I
Sun, X., Reith, M., Schildknecht, R., Boskany, J., Hundertmark, S., Seremet, V., Lindmeier, B., Lindmeier, C., Kauertz, A., Nitz, S. & Nehring, A., 2022, Qualifizierung für Inklusion: Sekundarstufe. Lutz, D., Becker, J., Buchhaupt, F., Katzenbach, D., Strecker, A. & Urban, M. (eds.). Waxmann Verlag GMBH, p. 131-146Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- Published
GeLernt: Ein kooperatives Seminar zur Vorbereitung von Lehramtsstudierenden der Sonderpädagogik und Studierenden des Regelschullehramts Biologie, Chemie und Physik auf gemeinsamen inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht
Schildknecht, R., Hundertmark, S., Sun, X., Boskany, J., Seremet, V., Nitz, S., Kauertz, A., Lindmeier, B., Lindmeier, C. & Nehring, A., 2022, In: Herausforderung Lehrer*innenbildung – Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ). 5, 1, p. 296-316Research output: Contribution to journal › Article › Transfer › peer review