"With a little help from my friends⋯": Peers in Sprachförderung und Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern

Research output: Contribution to journalArticleResearchpeer review

Authors

  • Ulla Licandro
  • Ulrike Lüdtke
View graph of relations

Details

Translated title of the contribution"With a little help from my friends⋯": Peer-mediated language intervention strategies for linguistically and culturally diverse children
Original languageGerman
Pages (from-to)288-295
Number of pages8
JournalL.O.G.O.S. Interdisziplinair
Volume20
Issue number4
Publication statusPublished - 2012

Abstract

Employing typically developed peers as mediators in language intervention strategies? How is that supposed to work? And, generally speaking, does it make sense? Yes, it does, because peer interactions are a valuable source for supporting child language skills. Against the background of relational therapy, this survey article builds the theoretical frame of reference in regards to current scientific theories. The concluding section is devoted to discussing the preconditions and boundaries of employing peers in bilingual language intervention and points to questions which future research should address.

ASJC Scopus subject areas

Sustainable Development Goals

Cite this

"With a little help from my friends⋯": Peers in Sprachförderung und Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern. / Licandro, Ulla; Lüdtke, Ulrike.
In: L.O.G.O.S. Interdisziplinair, Vol. 20, No. 4, 2012, p. 288-295.

Research output: Contribution to journalArticleResearchpeer review

Licandro U, Lüdtke U. "With a little help from my friends⋯": Peers in Sprachförderung und Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern. L.O.G.O.S. Interdisziplinair. 2012;20(4):288-295. doi: 10.7345/prolog-1204288
Licandro, Ulla ; Lüdtke, Ulrike. / "With a little help from my friends⋯" : Peers in Sprachförderung und Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern. In: L.O.G.O.S. Interdisziplinair. 2012 ; Vol. 20, No. 4. pp. 288-295.
Download
@article{80b697b32f8640f3aa25d7cc2488c12d,
title = "{"}With a little help from my friends⋯{"}: Peers in Sprachf{\"o}rderung und Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern",
abstract = "Peers als didaktische Vermittler in Sprachf{\"o}rderung und Sprachtherapie einsetzen? Wie soll das gelingen? Und {\"u}berhaupt, ist das eigentlich sinnvoll? Durchaus, denn das Miteinander von Gleichaltrigen kann eine wertvolle Ressource in der F{\"o}rderung und Therapie kindlicher Sprachkompetenzen darstellen. Der vorliegende {\"U}bersichtsartikel entwickelt einen theoretischen Bezugsrahmen, indem vor dem Hintergrund der Relationalen Didaktik Bezug auf aktuelle wissenschaftstheoretische und sprachdidaktische Str{\"o}mungen genommen wird. Bedingungen und Grenzen des Einsatzes von Peers in mehrsprachigen Lehr-Lern-Kontexten sowie Bedarfe f{\"u}r zuk{\"u}nftige Untersuchungen werden im abschlie{\ss}enden Teil reflektiert.",
keywords = "Cultural and linguistic diversity, Culturally sensitive preschool language intervention, Inclusive speech- and language therapy, Peers, Relational therapy",
author = "Ulla Licandro and Ulrike L{\"u}dtke",
year = "2012",
doi = "10.7345/prolog-1204288",
language = "Deutsch",
volume = "20",
pages = "288--295",
number = "4",

}

Download

TY - JOUR

T1 - "With a little help from my friends⋯"

T2 - Peers in Sprachförderung und Sprachtherapie mit mehrsprachigen Kindern

AU - Licandro, Ulla

AU - Lüdtke, Ulrike

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Peers als didaktische Vermittler in Sprachförderung und Sprachtherapie einsetzen? Wie soll das gelingen? Und überhaupt, ist das eigentlich sinnvoll? Durchaus, denn das Miteinander von Gleichaltrigen kann eine wertvolle Ressource in der Förderung und Therapie kindlicher Sprachkompetenzen darstellen. Der vorliegende Übersichtsartikel entwickelt einen theoretischen Bezugsrahmen, indem vor dem Hintergrund der Relationalen Didaktik Bezug auf aktuelle wissenschaftstheoretische und sprachdidaktische Strömungen genommen wird. Bedingungen und Grenzen des Einsatzes von Peers in mehrsprachigen Lehr-Lern-Kontexten sowie Bedarfe für zukünftige Untersuchungen werden im abschließenden Teil reflektiert.

AB - Peers als didaktische Vermittler in Sprachförderung und Sprachtherapie einsetzen? Wie soll das gelingen? Und überhaupt, ist das eigentlich sinnvoll? Durchaus, denn das Miteinander von Gleichaltrigen kann eine wertvolle Ressource in der Förderung und Therapie kindlicher Sprachkompetenzen darstellen. Der vorliegende Übersichtsartikel entwickelt einen theoretischen Bezugsrahmen, indem vor dem Hintergrund der Relationalen Didaktik Bezug auf aktuelle wissenschaftstheoretische und sprachdidaktische Strömungen genommen wird. Bedingungen und Grenzen des Einsatzes von Peers in mehrsprachigen Lehr-Lern-Kontexten sowie Bedarfe für zukünftige Untersuchungen werden im abschließenden Teil reflektiert.

KW - Cultural and linguistic diversity

KW - Culturally sensitive preschool language intervention

KW - Inclusive speech- and language therapy

KW - Peers

KW - Relational therapy

UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=84872103613&partnerID=8YFLogxK

U2 - 10.7345/prolog-1204288

DO - 10.7345/prolog-1204288

M3 - Artikel

AN - SCOPUS:84872103613

VL - 20

SP - 288

EP - 295

JO - L.O.G.O.S. Interdisziplinair

JF - L.O.G.O.S. Interdisziplinair

SN - 0944-405X

IS - 4

ER -