Details
Original language | German |
---|---|
Place of Publication | Göttingen |
Number of pages | 212 |
Edition | 1 |
ISBN (electronic) | 978-3-8470-1189-7 |
Publication status | Published - 2020 |
Publication series
Name | Gesellschaftskritische Literatur – Texte, Autoren und Debatten |
---|---|
Volume | 5 |
Abstract
Cite this
- Standard
- Harvard
- Apa
- Vancouver
- BibTeX
- RIS
1 ed. Göttingen, 2020. 212 p. (Gesellschaftskritische Literatur – Texte, Autoren und Debatten; Vol. 5).
Research output: Book/Report › Monograph › Research › peer review
}
TY - BOOK
T1 - Biographie –Sprache –Didaxe
T2 - Kulturdidaktik bei Erich Fried.
AU - Post, Söhnke
N1 - Dissertation
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Erich Frieds Lyrik zeichnet sich durch die Klarheit seiner Sprache sowie seinen geschickten, aber nie über die Maßen ästhetisierten, lyrischen Stil aus, der seine didaktischen Absichten nicht versteckt. Fried appelliert nicht an die Rezipienten oder spricht gesellschaftliche Aufforderung direkt aus; seine Gedichte sind unaufgeregt und nüchtern, wenn sie auf Widersprüche und Ungerechtigkeiten hinweisen. Dieses Charakteristikum ist auch heute noch von Bedeutung und führt dazu, dass Fried für Einschätzungen zu Problematiken der Gegenwart herangezogen werden kann. Söhnke Post beleuchtet anhand Erich Frieds Lyrik die besonderen Chancen einer literaturbasierten Kulturvermittlung unter Einbeziehung der interdisziplinären Wissenschaft der ›öffentlichen Didaktik‹.Erich Fried’s lyric poems are not only characterised by the clarity of his language but also by his sophisticated and appropriate aesthetic style which highlights his didactic purposes. Fried’s poetry neither addresses his recipients in a demanding manner nor does he express any social demands. His poems are unagitated and sober when they point at ambivalences and injustices. This characteristic is still highly important nowadays and presupposes the meaning of Fried’s evaluation and advice concerning current problems and social challenges. With the help of Erich Fried’s lyric Söhnke Post highlights the particular opportunities of a literature-based culture transfer with reference to interdisciplinary sciences of ‘öffentliche Didaktik’.
AB - Erich Frieds Lyrik zeichnet sich durch die Klarheit seiner Sprache sowie seinen geschickten, aber nie über die Maßen ästhetisierten, lyrischen Stil aus, der seine didaktischen Absichten nicht versteckt. Fried appelliert nicht an die Rezipienten oder spricht gesellschaftliche Aufforderung direkt aus; seine Gedichte sind unaufgeregt und nüchtern, wenn sie auf Widersprüche und Ungerechtigkeiten hinweisen. Dieses Charakteristikum ist auch heute noch von Bedeutung und führt dazu, dass Fried für Einschätzungen zu Problematiken der Gegenwart herangezogen werden kann. Söhnke Post beleuchtet anhand Erich Frieds Lyrik die besonderen Chancen einer literaturbasierten Kulturvermittlung unter Einbeziehung der interdisziplinären Wissenschaft der ›öffentlichen Didaktik‹.Erich Fried’s lyric poems are not only characterised by the clarity of his language but also by his sophisticated and appropriate aesthetic style which highlights his didactic purposes. Fried’s poetry neither addresses his recipients in a demanding manner nor does he express any social demands. His poems are unagitated and sober when they point at ambivalences and injustices. This characteristic is still highly important nowadays and presupposes the meaning of Fried’s evaluation and advice concerning current problems and social challenges. With the help of Erich Fried’s lyric Söhnke Post highlights the particular opportunities of a literature-based culture transfer with reference to interdisciplinary sciences of ‘öffentliche Didaktik’.
UR - https://www.vandenhoeck-ruprecht-verlage.com/themen-entdecken/literatur-sprach-und-kulturwissenschaften/germanistik/neuere-deutsche-literaturwissenschaft/55643/biographie-sprache-didaxe?c=1745
U2 - 10.14220/9783737011891
DO - 10.14220/9783737011891
M3 - Monografie
SN - 978-3-8471-1189-4
T3 - Gesellschaftskritische Literatur – Texte, Autoren und Debatten
BT - Biographie –Sprache –Didaxe
CY - Göttingen
ER -