Details
Translated title of the contribution | Concrete fatigue - Safety and development potential of current design concepts |
---|---|
Original language | German |
Pages (from-to) | 329-337 |
Number of pages | 9 |
Journal | BAUTECHNIK |
Volume | 96 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - Apr 2019 |
Event | 22. Dresdner Baustatik-Seminar – „Realität – Modellierung – Tragwerksplanung” - Dresden, Germany Duration: 19 Oct 2018 → 19 Oct 2018 |
Abstract
Concrete fatigue – safety and development potential of current design concepts. The safety level for the fatigue design of concrete under compression is currently unknown. This is the result of safety factors taken from the static design and other safety elements, which are in some cases not scientifically justified. In this paper, the safety aspects of current fatigue design concepts according to DIN EN 1992-1-1(/NA), DIN EN 1992-2(/NA) and fib Model Code 2010 are discussed and potentials for further developments are shown. In addition, results of existing fatigue tests are evaluated stochastically and compared with S-N curves according to fib Model Code 2010. The comparative investigations indicate a higher safety level of the fatigue resistance compared to the static design.
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In: BAUTECHNIK, Vol. 96, No. 4, 04.2019, p. 329-337.
Research output: Contribution to journal › Conference article › Transfer
}
TY - JOUR
T1 - Betonermüdung – Sicherheiten und Entwicklungspotenziale aktueller Nachweiskonzepte
T2 - 22. Dresdner Baustatik-Seminar – „Realität – Modellierung – Tragwerksplanung”
AU - Schmidt, Boso
AU - Schneider, Sebastian
AU - Marx, Steffen
N1 - Publisher Copyright: © 2019, Ernst und Sohn. All rights reserved. Copyright: Copyright 2020 Elsevier B.V., All rights reserved.
PY - 2019/4
Y1 - 2019/4
N2 - Das tatsächliche Sicherheitsniveau bei der Ermüdungsbemessung von druckschwellbeanspruchtem Beton ist derzeit unbekannt. Für die Ermüdungsnachweise werden Sicherheitsbeiwerte verwendet, die aus der statischen Bemessung übernommen wurden, und weitere, teilweise nicht wissenschaftlich begründete Sicherheitselemente implementiert. In diesem Beitrag werden Sicherheiten in aktuellen Nachweiskonzepten nach DIN EN 1992-1-1(/NA), DIN EN 1992-2(/NA) und fib Model Code 2010 diskutiert und Entwicklungspotenziale aufgezeigt. Außerdem werden Ergebnisse bestehender Ermüdungsuntersuchungen stochastisch ausgewertet und mit Wöhlerlinien nach fib Model Code 2010 verglichen. Die vergleichenden Untersuchungen deuten auf ein höheres Sicherheitsniveau des Ermüdungswiderstands im Vergleich zur statischen Bemessung hin.
AB - Das tatsächliche Sicherheitsniveau bei der Ermüdungsbemessung von druckschwellbeanspruchtem Beton ist derzeit unbekannt. Für die Ermüdungsnachweise werden Sicherheitsbeiwerte verwendet, die aus der statischen Bemessung übernommen wurden, und weitere, teilweise nicht wissenschaftlich begründete Sicherheitselemente implementiert. In diesem Beitrag werden Sicherheiten in aktuellen Nachweiskonzepten nach DIN EN 1992-1-1(/NA), DIN EN 1992-2(/NA) und fib Model Code 2010 diskutiert und Entwicklungspotenziale aufgezeigt. Außerdem werden Ergebnisse bestehender Ermüdungsuntersuchungen stochastisch ausgewertet und mit Wöhlerlinien nach fib Model Code 2010 verglichen. Die vergleichenden Untersuchungen deuten auf ein höheres Sicherheitsniveau des Ermüdungswiderstands im Vergleich zur statischen Bemessung hin.
KW - Building materials
KW - concrete
KW - design concept
KW - directives
KW - fatigue
KW - guidelines
KW - regulations
KW - Reinforced concrete construction
KW - safety
KW - standards
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85064204135&partnerID=8YFLogxK
U2 - 10.1002/bate.201900003
DO - 10.1002/bate.201900003
M3 - Konferenzaufsatz in Fachzeitschrift
AN - SCOPUS:85064204135
VL - 96
SP - 329
EP - 337
JO - BAUTECHNIK
JF - BAUTECHNIK
SN - 0932-8351
IS - 4
Y2 - 19 October 2018 through 19 October 2018
ER -