Details
Translated title of the contribution | BAföG: impact evaluation overdue |
---|---|
Original language | German |
Pages (from-to) | 555-561 |
Number of pages | 7 |
Journal | Wirtschaftsdienst |
Volume | 104 |
Issue number | 8 |
Early online date | 15 Aug 2024 |
Publication status | Published - Aug 2024 |
Abstract
levers: allowances and benefit rates. However, adjustments to both figures have been determined by political debates and budgetary
considerations rather than on the basis of scientific evidence on the achievement of objectives. Without a causal impact evaluation,
however, neither the effectiveness nor the efficiency of the funding can be determined. In view of the objectives and the scope of the
funds used (€3 billion per year), causal evaluations appear more than overdue. This article proposes a solution to this problem with five
key points as an impetus for political and scientific discussion.
ASJC Scopus subject areas
- Business, Management and Accounting(all)
- Business, Management and Accounting (miscellaneous)
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In: Wirtschaftsdienst, Vol. 104, No. 8, 08.2024, p. 555-561.
Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
}
TY - JOUR
T1 - BAföG
T2 - Wirkungsanalysen überfällig
AU - Meier, Dennis H
AU - Thomsen, Stephan L
AU - Wolf, Felix
N1 - Publisher Copyright: © Der/die Autor:in 2024.
PY - 2024/8
Y1 - 2024/8
N2 - Das BAföG soll Bildungspotenziale ausschöpfen und Chancengleichheit fördern. Dafür hat es zwei wesentliche Steuerungshebel: Freibeträge und Bedarfssätze. Anpassungen beider Größen werden bisher nicht auf Grundlage belegbarer Ergebnisse zur Zielerreichung, sondern in politischen Entscheidungsprozessen unter Einbezug deskriptiver Indikatoren und budgetärer Erwägungen festgelegt. Ohne belastbare Wirkungsanalysen lassen sich jedoch weder Wirksamkeit noch Effizienz der Förderung feststellen. Bezogen auf die Ziele und den Umfang der Förderung von ca. 3 Mrd. Euro pro Jahr sind Kausalevaluationen dringend geboten. Der vorliegende Beitrag formuliert hierzu einen Lösungsvorschlag mit fünf zentralen Punkten als Impuls für die politische und wissenschaftliche Diskussion.
AB - Das BAföG soll Bildungspotenziale ausschöpfen und Chancengleichheit fördern. Dafür hat es zwei wesentliche Steuerungshebel: Freibeträge und Bedarfssätze. Anpassungen beider Größen werden bisher nicht auf Grundlage belegbarer Ergebnisse zur Zielerreichung, sondern in politischen Entscheidungsprozessen unter Einbezug deskriptiver Indikatoren und budgetärer Erwägungen festgelegt. Ohne belastbare Wirkungsanalysen lassen sich jedoch weder Wirksamkeit noch Effizienz der Förderung feststellen. Bezogen auf die Ziele und den Umfang der Förderung von ca. 3 Mrd. Euro pro Jahr sind Kausalevaluationen dringend geboten. Der vorliegende Beitrag formuliert hierzu einen Lösungsvorschlag mit fünf zentralen Punkten als Impuls für die politische und wissenschaftliche Diskussion.
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85201688678&partnerID=8YFLogxK
U2 - 10.2478/wd-2024-0144
DO - 10.2478/wd-2024-0144
M3 - Artikel
VL - 104
SP - 555
EP - 561
JO - Wirtschaftsdienst
JF - Wirtschaftsdienst
SN - 1613-978X
IS - 8
ER -