Details
Translated title of the contribution | The Impact of Digitalization on Vocational Education and Training Exemplified by the Metal and Electrical Industry |
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Original language | German |
Pages (from-to) | 567-592 |
Number of pages | 26 |
Journal | Zeitschrift für Erziehungswissenschaft |
Volume | 22 |
Issue number | 3 |
Early online date | 13 Feb 2019 |
Publication status | Published - 1 Jun 2019 |
Abstract
We are currently witnessing a renewed orientation towards industrial work which is revealing both opportunities and risks for vocational education under the influence of digitalization. Opportunities are created by enriching qualified work and by profiling some occupations which could help to stabilize and to further develop the vocational educational systems. Risks arise by a devaluation of certain occupational tasks through automation, which could render individual occupations obsolete. Questions of occupational competencies and profiles required for digitalized work are the focus of interest and will be analysed and discussed in the article by referring to empirical findings of the bayme vbm study.
ASJC Scopus subject areas
- Social Sciences(all)
- Education
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In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, Vol. 22, No. 3, 01.06.2019, p. 567-592.
Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
}
TY - JOUR
T1 - Auswirkungen der Digitalisierung auf die berufliche Bildung am Beispiel der Metall- und Elektroindustrie
AU - Becker, Matthias
AU - Spöttl, Georg
PY - 2019/6/1
Y1 - 2019/6/1
N2 - Wir erleben gegenwärtig eine erneute Hinwendung zur industriellen Arbeit, bei der unter dem Einfluss der Digitalisierung Chancen und Risiken für die berufliche Bildung ausgemacht werden. Chancen entstehen durch die Anreicherung qualifizierter Arbeit und die Profilierung einiger Berufe, die zu einer Stabilisierung und Weiterentwicklung des Berufsbildungssystems beitragen können. Risiken entstehen durch eine Entwertung bestimmter beruflicher Tätigkeiten durch Automatisierung, die einzelne Berufe überflüssig machen können. Fragen zu beruflichen Kompetenzen und notwendigen Berufsprofilen für die digitalisierte Arbeit sind dabei von besonderem Interesse und werden im Beitrag ausgehend von empirischen Befunden der bayme vbm Studie analysiert und diskutiert.
AB - Wir erleben gegenwärtig eine erneute Hinwendung zur industriellen Arbeit, bei der unter dem Einfluss der Digitalisierung Chancen und Risiken für die berufliche Bildung ausgemacht werden. Chancen entstehen durch die Anreicherung qualifizierter Arbeit und die Profilierung einiger Berufe, die zu einer Stabilisierung und Weiterentwicklung des Berufsbildungssystems beitragen können. Risiken entstehen durch eine Entwertung bestimmter beruflicher Tätigkeiten durch Automatisierung, die einzelne Berufe überflüssig machen können. Fragen zu beruflichen Kompetenzen und notwendigen Berufsprofilen für die digitalisierte Arbeit sind dabei von besonderem Interesse und werden im Beitrag ausgehend von empirischen Befunden der bayme vbm Studie analysiert und diskutiert.
KW - Competence development
KW - Digitalization
KW - Industry 4,0
KW - Occupations
KW - Paradigm shift
KW - Processes of change
KW - Skilled work
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85067937729&partnerID=8YFLogxK
U2 - 10.1007/s11618-019-00869-1
DO - 10.1007/s11618-019-00869-1
M3 - Artikel
AN - SCOPUS:85067937729
VL - 22
SP - 567
EP - 592
JO - Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
JF - Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
SN - 1434-663X
IS - 3
ER -