Publications
2025
- Published
Stress and anxiety in schools: A multilevel analysis of individual and class-level effects of achievement and competitiveness
Becker, S. & Börnert-Ringleb, M., 24 Jan 2025, In: Frontiers in Education. 9, 1519161.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Rezension zu: Dederich, Markus; Seitzer, Philipp: Erfahrung, Wissen, Handlen. Zur Grundlegung der Heil- und Sonderpädagogik
Klix, J., 6 Jan 2025, In: Gemeinsam leben: Zeitschrift für Inklusion. 2025, 1, p. 55-56Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Der Weg ist das Ziel: Einsatzmöglichkeiten der Methode des Philosophierens am Beispiel eines Hochschulseminars im Fach Sachunterricht
Junge, A. & Schmidt, F. A., 2025, In: Herausforderung Lehrer*innenbildung – Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ). 8, 1, 18 p.Research output: Contribution to journal › Article › Transfer › peer review
- Published
Die LeibnizLernlandschaft: Diversität und Digitalität (L2D2): Ein Ort für eine interdisziplinäre, strukturübergreifende inklusive Lehrkräftebildung an der Leibniz Universität Hannover
Bruckermann, T., Neugebauer, T., Schanze, S., Schomaker, C. & Werning, R., 2025, Atlas der Hochschullernwerkstätten: Ein (un-)vollständiges Kompendium. Stadler-Altmann, U., Herrmann, F., Kihm, P. & Schulte-Buskase, A. (eds.). Bad Heilbrunn, p. 342-353 (Lernen und Studieren in Lernwerkstätten).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Transfer › peer review
- Published
Lernen an und mit unbekannten Biografien - Perspektiven aus Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft im Kontext der Lehrer*innenbildung
Junge, A., Miller, O., Veith, S. I. & Weddehage, K., 2025, Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! : Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit . p. 281 - 293Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Transfer › peer review
- Published
Migrantisch - weiblich - stark! Empowerment und Partizipation durch Mentoring für migrantische Lehramtsstudentinnen und Lehrerinnen (EmParti)
Sassi, Y. & Potthast, I., 2025.Research output: Contribution to conference › Poster › Research › peer review
- Published
Raising Questions on Exclusion and (Missing) Representation in Teacher Education
Potthast, I., Arndt, A., Beck, A., Johnson, C., Lindmeier, B. & Wessel-Powell, C., 2025, Erfahrungen von Exklusion: Differenzsensible und diskriminierungskritische Perspektiven auf pädagogische Handlungsfelder. Hackbarth, A., Häseker, A. V., Bender, S., Boger, M.-A., Bräu, K. & Panagiotopoulou, J. A. (eds.). Verlag Barbara Budrich, p. 211-224 13 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Accepted/In press
Sprachliche Handlungen und pragmatische Signifikanz intentionaler Verben. Soziale Konstitution von Handlungskraft in Schülerinnen-Interaktion
Briese, J. & Klix, J., 2025, (Accepted/In press) In: Kodikas, Code - Ars semeiotica : an international journal of semiotics (print).Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Accepted/In press
Wer darf sprechen und wer wird gehört? Interdisziplinäre Perspektiven auf Sprachfähigkeit und Partizipation marginalisierter Gruppen
Schröter-Brickwedde, A. S., Konz, B., Lindmeier, C., Rohde-Abuba, C. & Lindmeier, B., 2025, (Accepted/In press) Sonderpädagogik – intra- und interdisziplinär!? . Brandenburg, J., Kuhl, J., Kunina-Habenicht, O., Mörike, F., Gerken, J. & Weigelt, S. (eds.).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Accepted/In press
Wie kooperieren Lehramtsstudierende? Ergebnisse studentischer Tandemarbeit in einem studiengangsübergreifenden Seminar
Henkel, R. N., 2025, (Accepted/In press) Rekonstruktive Forschung im und zum Lehramtsstudium. Labede, J., Lindmeier, B. & Wernet, A. (eds.).Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
2024
- Published
Schulassistenz im Spannungsfeld von Inklusion und Exklusion: Perspektiven und Agency von Schüler*innen
Ehrenberg, K. & Langenhoff, J. C., 11 Nov 2024, Erfahrungen von Exklusion: Differenzsensible und diskriminierungskritische Perspektiven auf pädagogische Handlungsfelder. Hackbarth, A., Häseker, A. V., Bender, S., Boger, M.-A., Bräu, K. & Panagiotopoulou, J. A. (eds.). Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, p. 171-184 13 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer review
- Published
Bildungsgerechtigkeit für Schüler:innen mit Lernschwierigkeiten im Unterricht
Schröter-Brickwedde, A. S. & Schnepel, S., 15 Oct 2024, In: Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik. 30, 7Research output: Contribution to journal › Article › Research
- E-pub ahead of print
Der Zusammenhang von emotionalen Kompetenzen und Rollenverhalten in Bullyingprozessen
Drengk, C. M., Gabriel, T. & Börnert-Ringleb, M., 11 Oct 2024, (E-pub ahead of print).Research output: Contribution to conference › Poster › Research › peer review
- Published
On the added value of considering effects of generic and subject-specific instructional quality on students’ achievements: an exploratory study on the example of implementing formative assessment in mathematics education
Besser, M., Hagena, M. & Kleickmann, T., Oct 2024, In: ZDM - Mathematics Education. 56, 5, p. 815–830 16 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Zur querschnittlichen Beziehung von Leistungsdruck, Leistungsorientierungen und dem Erleben von Angst und Stress in der Schule
Becker, S. & Börnert-Ringleb, M., Oct 2024, In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 27, 5, p. 1329-1350 22 p.Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- E-pub ahead of print
Zur Beziehung von Bullying, psychologischen Grundbedürfnissen und bedürfnisbezogener Wettbewerbsorientierung
Drengk, C. & Börnert-Ringleb, M., 27 Sept 2024, (E-pub ahead of print) In: Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (ZfPP) (druck).Research output: Contribution to journal › Article › Research › peer review
- Published
Macht-Wissensbeziehungen und retrospektive Raumdarstellungen in Erzählungen von Diagnosegesprächen
Potthast, I., 19 Sept 2024, Macht und Wissen: kritische Reflexionen im Kontext von Inklusion und Exklusion. Goldbach, A., Langner, A., Mannewitz, K., Schuppener, S. & Leonhardt, N. (eds.). Bad Heilbrunn, p. 311-321 11 p.Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Conference contribution › Research › peer review
- Published
Target-Group Based Public Relations for the Collaborative Research Center 871
Schomaker, C., Friege, G., Gilge, P. & Seume, J. R., 12 Sept 2024, Regeneration of Complex Capital Goods : Contributions to the Final Symposium of the Collaborative Research Center 871. Seume, J. R., Denkena, B. & Gilge, P. (eds.). 1. ed. p. 467-488Research output: Chapter in book/report/conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
- E-pub ahead of print
Methodological implications of a theoretical textbook analysis of Pedagogy for intellectual disabilites (PID)
Klix, J., 11 Sept 2024, (E-pub ahead of print).Research output: Contribution to conference › Poster › Research › peer review
- Published
Bildungsbezogener Transfer: Die Leibniz School of Education in einer Schlüsselrolle
Bruckermann, T. & Schomaker, C., 2 Sept 2024, Unimagazin: Forschungsmagazin der Leibniz Universität Hannover, 2024, 3/4, p. 48-50.Research output: Contribution to specialist publication › Contribution in non-scientific journal › Communication