NaLeKo: ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftArtikelForschungPeer-Review

Autoren

  • Hagen Hirschmann
  • Anja Binanzer
  • Miriam Langlotz

Organisationseinheiten

Externe Organisationen

  • Universität Kassel
  • Humboldt-Universität zu Berlin (HU Berlin)
Forschungs-netzwerk anzeigen

Details

OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)230–238
FachzeitschriftKorpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF)
Jahrgang3
Ausgabenummer2
PublikationsstatusVeröffentlicht - 23 Dez. 2023

Abstract

NaLeKo is an online accessible and analyzable learner corpus of written texts of German as a first and second language. The underlying research aim is to analyze the written acquisition and development of narrative competence using a corpus-based approach. The corpus consists of narrative texts written by students in grades two to nine and contains general linguistic annotations, descriptions of learner-based deviations, expressed via target hypotheses and error tags. So far, the corpus has also been annotated for connectives used in the texts. As a result, the first corpus publication NaLeKo V1.0 is a deeply annotated multidimensional corpus with currently 288 narratives.

Zitieren

NaLeKo: ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache. / Hirschmann, Hagen; Binanzer, Anja; Langlotz, Miriam.
in: Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF), Jahrgang 3, Nr. 2, 23.12.2023, S. 230–238.

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftArtikelForschungPeer-Review

Hirschmann, H, Binanzer, A & Langlotz, M 2023, 'NaLeKo: ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache', Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF), Jg. 3, Nr. 2, S. 230–238. https://doi.org/10.48694/kordaf.3859
Hirschmann, H., Binanzer, A., & Langlotz, M. (2023). NaLeKo: ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache. Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF), 3(2), 230–238. https://doi.org/10.48694/kordaf.3859
Hirschmann H, Binanzer A, Langlotz M. NaLeKo: ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache. Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF). 2023 Dez 23;3(2):230–238. doi: 10.48694/kordaf.3859
Hirschmann, Hagen ; Binanzer, Anja ; Langlotz, Miriam. / NaLeKo : ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache. in: Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF). 2023 ; Jahrgang 3, Nr. 2. S. 230–238.
Download
@article{ced2d3eba2af4fd5aca6c1d9eaefbb0c,
title = "NaLeKo: ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erz{\"a}hltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache",
abstract = "NaLeKo is an online accessible and analyzable learner corpus of written texts of German as a first and second language. The underlying research aim is to analyze the written acquisition and development of narrative competence using a corpus-based approach. The corpus consists of narrative texts written by students in grades two to nine and contains general linguistic annotations, descriptions of learner-based deviations, expressed via target hypotheses and error tags. So far, the corpus has also been annotated for connectives used in the texts. As a result, the first corpus publication NaLeKo V1.0 is a deeply annotated multidimensional corpus with currently 288 narratives.",
author = "Hagen Hirschmann and Anja Binanzer and Miriam Langlotz",
year = "2023",
month = dec,
day = "23",
doi = "10.48694/kordaf.3859",
language = "Deutsch",
volume = "3",
pages = "230–238",
number = "2",

}

Download

TY - JOUR

T1 - NaLeKo

T2 - ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache

AU - Hirschmann, Hagen

AU - Binanzer, Anja

AU - Langlotz, Miriam

PY - 2023/12/23

Y1 - 2023/12/23

N2 - NaLeKo is an online accessible and analyzable learner corpus of written texts of German as a first and second language. The underlying research aim is to analyze the written acquisition and development of narrative competence using a corpus-based approach. The corpus consists of narrative texts written by students in grades two to nine and contains general linguistic annotations, descriptions of learner-based deviations, expressed via target hypotheses and error tags. So far, the corpus has also been annotated for connectives used in the texts. As a result, the first corpus publication NaLeKo V1.0 is a deeply annotated multidimensional corpus with currently 288 narratives.

AB - NaLeKo is an online accessible and analyzable learner corpus of written texts of German as a first and second language. The underlying research aim is to analyze the written acquisition and development of narrative competence using a corpus-based approach. The corpus consists of narrative texts written by students in grades two to nine and contains general linguistic annotations, descriptions of learner-based deviations, expressed via target hypotheses and error tags. So far, the corpus has also been annotated for connectives used in the texts. As a result, the first corpus publication NaLeKo V1.0 is a deeply annotated multidimensional corpus with currently 288 narratives.

U2 - 10.48694/kordaf.3859

DO - 10.48694/kordaf.3859

M3 - Artikel

VL - 3

SP - 230

EP - 238

JO - Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF)

JF - Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF)

IS - 2

ER -